dinsdag 16 maart 2021

Lokale politiek komt op gang

In een extra raadsvergadering op 15 maart is besloten het onderzoeksverslag van burgemeester Astrid Nienhuis over ‘het incident’ in de Commissie Ruimte openbaar te maken. Wij zijn voor zoveel mogelijk openbaarheid, en dus ondersteunen we openbaarmaking. De eventueel geïnteresseerde lezer vindt het verslag hier.

Wat vinden we ervan?
D66 was niet betrokken bij het incident. Wij betreuren dat er zoveel commotie was en dat er een maand een rem is gezet op het reguliere democratische proces. Het is allemaal slecht voor het aanzien van de politiek, en het vertraagt de besluitvorming in belangrijke dossiers, zoals dat van de afvalinzameling.

Wij hebben steeds gepleit voor een snelle onderlinge oplossing. Sterker nog, we hebben geprobeerd de partijen bij elkaar te brengen. Het lukte betrokkenen helaas niet om de andere partij(en) de andere wang toe te keren of –in eigentijds jargon– over de eigen schaduw heen te springen. Dat is jammer. Politiek vergt soms moed en grootmoedigheid.

Maar goed, er wordt weer vergaderd. We zien uit naar hernieuwde samenwerking met de partijen in de gemeenteraad, naar nieuw leiderschap waar nodig, en naar een boeiende verkiezingscampagne volgend jaar.

Haarlems Dagblad 16 maart 2021