dinsdag 14 september 2021

Verduurzamen begint bij jezelf

Onlangs is het nieuwste klimaatrapport van het IPCC gepubliceerd, en de inhoud liegt er niet om. Feitelijk wordt er bijna niets gezegd dat al niet bekend was, maar de opsomming en samenhang van velerlei ontwikkelingen hebben een stevige impact. Op mij tenminste, en ik hoor en lees het ook in de reacties van anderen.

Persoonlijk geloof ik niet dat wij deze crisis nog af gaan wentelen. Europa kan best ver komen met het behalen van klimaatdoelstellingen, maar voor China en India (samen goed voor vier maal de emissie van Europa) geldt dat niet, en waarschijnlijk ook niet voor de VS. In totaal draagt Europa ‘slechts’ acht procent bij aan de mondiale uitstoot van broeikasgassen. We kunnen dus maar beter voorbereid zijn op wat komen gaat en een realistisch plan maken met bijbehorend steunfonds. Alle inspanningen zullen erop gericht moeten zijn om in Europa de gevolgen van droogte, hitte, stijgende zeespiegel en noodweer op te vangen.

Oók op lokaal niveau moeten we acteren. Zonnepanelen, warmtepompen en het isoleren van huizen raken langzamerhand ingeburgerd. Maar er is meer en het zijn nog aantrekkelijke opties ook (persoonlijk hoop ik het douchen in eigen afwaswater zo lang mogelijk uit te stellen). De gemeente kan plaatsen inrichten voor waterrecreatie; van zwemplekken in open water tot en met speelplaatsen met fonteinen. Die laatste heb ik in Berlijn gezien en het is een feest; kinderen spelen er de hele dag terwijl de ouders op een terrasje ernaast een koel biertje drinken. Ook de individuele burger heeft opties: plant waar mogelijk bomen in de tuin, vergroen platte daken en de voortuin, vang het hemelwater op.

Volgend jaar zijn er Gemeenteraadsverkiezingen. De burgers van Heemstede kunnen een partij kiezen die het klimaat op praktisch uitvoerbare wijze met stip op nummer één heeft staan. Dat zullen er naar mijn vaste overtuiging meerdere zijn. Vier jaar geleden werden de verkiezingen gedomineerd door lokale thema’s, zoals de VOMAR. Een belangrijk onderwerp voor de omwonenden, maar de komst ervan staat inmiddels vast. Laten we nu onze aandacht richten op de grote lijn waarin we, hopelijk met een stevige coalitie, resultaten kunnen boeken.

Esther Schnerr, afdelingsvoorzitter D66