zondag 12 december 2021

Versplintering bedreigt lokale democratie

Eric Geels start een nieuwe lokale partij in Heemstede. Hoera voor de democratie zou je zeggen, maar ik weet het niet zo zeker. Geels wordt met zijn partij de zevende in Heemstede. Zeven partijen voor 21 zetels! En al die partijen moeten bestuurd worden, verkiezingen organiseren, een partijprogramma opstellen en uitdragen én gezamenlijk in de Gemeenteraad het beleid controleren. Er is veel te zeggen voor diversiteit in de representatie van onze burgers, maar ik vraag me serieus af of de versplintering niet contraproductief begint te worden.

Eén van de gevolgen is dat partijen zich bovenlokaal gaan organiseren. De PvdA heeft een bestuur voor heel Kennemerland; Groenlinks en de VVD zijn eveneens regionaal georganiseerd. D66 onderzoekt de mogelijkheden. De vraag is hoe wenselijk dat is – lokale politiek gaat bij uitstek over lokale belangen en die kunnen elkaar bijten. In hoeverre is dan nog sprake van een gedegen lokale vertegenwoordiging?

Ik denk dat we serieus werk moeten maken van een kiesdrempel. Duitsland heeft een dergelijk systeem en het functioneert. Omdat kandidaten persoonlijke mandaten kunnen krijgen is het mogelijk om op basis van individuele kwaliteiten gekozen te worden in de Bondsdag, óók als de partij als geheel onder de kiesdrempel zakt. Hoewel we ook in Duitsland een versplintering zien ontstaan (veel kleine partijen die net boven de kiesdrempel uitkomen) is het wel gelukt in no time een regering te vormen.

Toegegeven: in Duitsland gaat het wel ergens over. Meer dan 80 miljoen inwoners en een leidende rol in de Europese Unie – die situatie laat zich niet snel vergelijken met die van Heemstede. Schaalvergroting (Heemstede samen met Haarlem bijvoorbeeld) is echter een minstens zo groot taboe als een kiesdrempel. Ik ben er ook niet voor. Maar als we de politiek in Heemstede duurzaam en op een kwalitatief voldoende peil willen organiseren moeten we wel na durven denken over oplossingen.

Esther Schnerr, voorzitter D66 Heemstede

Dit artikel verscheen eerder als opiniestuk in De Heemsteder (11 december 2021)